söndag 31 oktober 2010

Kycklingrecept nummer 101

Inte riktigt där, men målet är att få ihop 101 olika sätta att göra kyckling på. Det kan behövas i 'chicken and rice'-landet. Det blir kyckling mest varje dag, hemma som ute. Så det gäller att kunna variera sig eller så ska man bara gilla att allting alltid är likadant

Citronmarinerad kyckling
Dela 300 g kyckling i små kuber
Hacka 2 vitlöksklyfotr fint
Hacka 1/4 knippe persilja
Riv skalet av 1/2 citron och pressa ut saften av en hel
Blanda allt i en bunke. Häll på 2 msk neutral olja och 1 tsk sesamolja. Salta och peppra och blanda ihop allt väl. Låt kycklingen stå och bli marinerad i minst 20 minuter i rumstemperatur. (Om längre än en halvtimme så ställ den i kylen)

Koka ris till 4 personer

Vitkålssallad
Riv 1/2 litet vitkålshuvud med osthyveln
Ta en näve groddar från gröna ärtor
Lägg grönsakerna i en skål
Koka 1 l vatten i vattenkokaren. Häll över grönsakerna och blanda runt. Häll av grönsakerna i en sil. Skölj med kallt vatten om ni vill ha salladen kall eller inte ska servera den direkt. Vill ni ha salladen ljummen häll tillbaka direkt i skålen.
Blanda ihop 3 msk sötsursås och 2 msk neutralolja. Salta och peppra lite. Rör i hop. Späd ev med lite vatten. Häll över salladen och rör om ordentligt

onsdag 27 oktober 2010

Nando chicken extreme make over


En dag for rester...vi hade (och har fortfarande) kvar nagra paket med halva kycklingar fran Nandos. Nu maste de piffas sa vi inte trottnar pa en favorit.

Koka ris till 4 pers.

Skiva en viloksklyfta tunnt och stek pa lag varme i lite olja.
Skar en lok grovt och stek.
Skiva ett paket champinjoner och stek pa lag varme tills de blivit mjuka
Skar rodkal i sma bitar sa det blir ungefar 1 dl. Lagg i pannan sa de ocksa blir varma
Blanda i 1-2 dl yoghurt. Om ni har svagt kryddad kyckling hall i 1 msk chilisas. Ror runt
Riv skalet av 1/2-1 citron och blanda i.
Skar loss allt kycklingkott fran en halv kyckling. Blanda i och lat bli varmt

Hacka 1/4 knippa persilja och stro over.

servera med riset

tisdag 26 oktober 2010

Kek epal (appelkaka)

Satt ugnen pa 175 grader

Hall 1/2 kopp socker i en bunke. Knack i 2 agg och vispa tills vitt (eller sa mycket man orkar nar man vispar med en gaffel)
Blanda i 1 dryg kopp vetemjol, 1/2 kopp havreflingor, 2/3 kopp neutral olja, 1 kopp mjolk, 2 tsk bakpulver och en nypa salt. Blanda ihop. Spad ev med lite vatten eller mer mjolk om smeten ar for fast. Riv 1,5 cm farsk ingefara och blanda i.

Skiva 1 apple i tunna skivor. Lagg i botten pa en smord avlang form. Stro over 2 msk solrosfro. Hall over smeten. Stall formen mitt i ugnen i 25 minuter. Lat kakan svalna i 7,5 minuter innan den serveras med nagot gott te, sent pa kvallen och kolla pa lite langsam golf pa tv:n och snacka eventuellt lite ditt och datt med mannen

måndag 25 oktober 2010

Smorstekta kycklingbitar med quinoa-kikartssallad och mango-tomatsallad

Quinoa-kikartssallad
Koka 1 kopp svart quinoa
Skar en nave art-groddar (pea sprouts) i 1 cm stora bitar
Skar ett paket fetaost i ca 0,5x0,5 cm stora bitar (helst grekisk, vi fick noja oss med austrialiensisk och den smakade inte riktigt ratt. Lite konstigt med tanke pa att det finns en hel del greker i Austrailien...)
1 burk kikartor, val skoljda
Blanda 2 msk neutral olja, 1 msk appelcidervinager, 1 tsk chilisas och lite salt och peppar till dressing. Blanda ihop allt

Mango-tomatsallad
Skar en mogen mango i tarningar
Skar 2 tomater i bitar
Hacka ett par persiljekvistar (eller annu hellre koriander)
Rosta solrosfro pa pannan
Blanda ihop allt. Salta och peppra latt och stank over lite sesamolja

Dela ca 200g kycklingfile i sma bitar och stek i smor. Salta och peppra

söndag 17 oktober 2010

Ingefärelax med grönsaker och ris

Koka ris till 4 personer

Sätt ugnen på 150 grader

Ingefärelax
Skala och skiva en morot i tunna 1,5 cm långa stavar
Skiva 1/2 gul paprika i 1,5 cm långa bitar
Skiva 1/2 broccolihuvud i smala bitar
Smörj en ugnsplåt eller fat med olja och lägg grönsakerna i en ring. Lägg 8-10 cocktailtomater på ringen.

Hacka 1 cm färsk ingefära, eller riv den. Blanda med 1-2 msk philadelfiaost.
Skär 3-4 snitt i en laxbit på 300-400g. Tryck ned ingefäreosten i snitten. Salta och peppra. Lägg ner laxen mitt i grönsaksringen. Sätt in i ugnen i 15 min eller tills laxen är precis färdig.

Servera med ris och soyasås

onsdag 6 oktober 2010

Chicken teriyaki med coleslaw och ris

....det här blir den sista kyckling terayaki på ett bra tag. Inte för oss att äta men för denna blogg...

så, ris till 4 personer

skär kycklingfilé i kuber och marinera i terayakisås

strimla 1/4 rödkålshuvud fint (alt använd osthyvel om ni har en sån...vi väntar på vår...)
strimla 2 charlottenlökar på längden i tunna skivor
skala 1 morot och använd skalaren till att strimla hela moroten. Dela strimlorna på längden så de blir så smala som möjligt
koka upp nån liter vatten i vattenkokaren och häll över kål, lök och morot och låt stå i nån minut så de mjuknar lätt. Skölj med kallt vatten i sil och lägg tillbaka i skålen.
blanda i 1/2-1 dl yoghurt och 2 msk sötsur sås. Salt och peppra och rör runt. Smaka gärna av med lite saft från en lime.

hacka 2 vitlöksklyfot fint. låt fräsa lätt i olja och stek kycklingbitarna. Spara marinaden och häll över när kycklingen är nästan klar. Rör runt och värm upp.

söndag 3 oktober 2010

Mangobiff med ris

Koka ris till 4 personer

Strimla 3 vitlöksklyftor fint
Strimla 1-2 cm:s bit ingefära fint i smala stavar
Skala och skär bort kärnan från en mango. Skär fruktköttet i små kuber.
Skala 1 morot, halvera den på längden och skär delaran i smala skivor
Skär 2 chop soy i 1 cm bitar
Skär 150 g (eller om man vill ha mer) kött typ lövbiff i smala bitar
salt och peppar att smaka av med
2 tsk sesamolja
1 msk sesamfrö

Stek vitlök och ingefära mjukt i olja. Lägg i köttet, salta och peppra och stek tills det får färg. Lägg i moroten och ge dem 1-2 minuter. Lägg i chop soyen och mangon. Rör runt och låt det precis bli varmt. Häll över sesamolja och rör runt. Strö över sesamfröna. - och gärna korianderblad om man har hemma...

Servera med ris