tisdag 30 mars 2010

Rödbetor med pepparrotskräm

1 knippe färska rödbetor
1/2 påse babyspenat eller några basilikablad eller rucculablad eller vilket blad du vill
2dl crème fraiche eller kesella naturell
2 cm pepparrot, riven
havssalt

Koka rödbetorna (behåll lite av blasten så de inte blöder så mycket), 30-40 minuter beroende på storlek. När de är färdigkokta skär bort blast, ev skala och skär dem i klyftor. Lägg upp i skål och blanda i blad.
Blanda riven pepparot med crème fraiche och salt och servera till rödbetorna.

(borde vara gott, har inte provat än.)

Citronpestolax med qinoua och rotsallad

Koka qinoua eller annat gryn

Citronpestolax
4 bitar tinade laxfiléer (eller torskfilé)
rivet skal från 1 ekologisk citron
1 knippe hackad basilika eller 2-3 msk frusen hackad
ca 75 g riven parmesanost
1 msk mandel eller pinjenötter
1 msk olivolja
havssaltsalt och svartpeppar.

Sätt på ugnen på 150-200 grader, om du inte tänker köra snabbvarianten med mikro
Mixa citronskal, basilika, parmesan, mandel, olivolja, salt och peppar till en pesto. Bred peston över fisken och ställ 15-20 minuter i ugnen alternativt kör 3-5 minuter i mikron

Morots och kålrotssallad
Riv 2 morötter och en liten kålrot
pressa saften från citronen ovan och blanda med 2-3 msk olivolja. salta och peppra dessingen och häll över rotfrukterna. låt dra lite.
jag la i broccolibuketterna som blev över från gårdagens middag.