1 knippe färska rödbetor
1/2 påse babyspenat eller några basilikablad eller rucculablad eller vilket blad du vill
2dl crème fraiche eller kesella naturell
2 cm pepparrot, riven
havssalt
Koka rödbetorna (behåll lite av blasten så de inte blöder så mycket), 30-40 minuter beroende på storlek. När de är färdigkokta skär bort blast, ev skala och skär dem i klyftor. Lägg upp i skål och blanda i blad.
Blanda riven pepparot med crème fraiche och salt och servera till rödbetorna.
(borde vara gott, har inte provat än.)
tisdag 30 mars 2010
Citronpestolax med qinoua och rotsallad
Koka qinoua eller annat gryn
Citronpestolax
4 bitar tinade laxfiléer (eller torskfilé)
rivet skal från 1 ekologisk citron
1 knippe hackad basilika eller 2-3 msk frusen hackad
ca 75 g riven parmesanost
1 msk mandel eller pinjenötter
1 msk olivolja
havssaltsalt och svartpeppar.
Sätt på ugnen på 150-200 grader, om du inte tänker köra snabbvarianten med mikro
Mixa citronskal, basilika, parmesan, mandel, olivolja, salt och peppar till en pesto. Bred peston över fisken och ställ 15-20 minuter i ugnen alternativt kör 3-5 minuter i mikron
Morots och kålrotssallad
Riv 2 morötter och en liten kålrot
pressa saften från citronen ovan och blanda med 2-3 msk olivolja. salta och peppra dessingen och häll över rotfrukterna. låt dra lite.
jag la i broccolibuketterna som blev över från gårdagens middag.
Citronpestolax
4 bitar tinade laxfiléer (eller torskfilé)
rivet skal från 1 ekologisk citron
1 knippe hackad basilika eller 2-3 msk frusen hackad
ca 75 g riven parmesanost
1 msk mandel eller pinjenötter
1 msk olivolja
havssaltsalt och svartpeppar.
Sätt på ugnen på 150-200 grader, om du inte tänker köra snabbvarianten med mikro
Mixa citronskal, basilika, parmesan, mandel, olivolja, salt och peppar till en pesto. Bred peston över fisken och ställ 15-20 minuter i ugnen alternativt kör 3-5 minuter i mikron
Morots och kålrotssallad
Riv 2 morötter och en liten kålrot
pressa saften från citronen ovan och blanda med 2-3 msk olivolja. salta och peppra dessingen och häll över rotfrukterna. låt dra lite.
jag la i broccolibuketterna som blev över från gårdagens middag.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)